Project

Fit-voor-Lezen kadert in het project ‘Valpreventie voor risicolezers: het risico op leesproblemen zien en opvangen’. Dit project wil inzetten op het sensibiliseren en informeren van leraren, logopedisten, ouders en leesbevorderaars zodat ze een betere begeleiding en samenwerking kunnen opzetten voor kleuters met een risico op latere leesproblemen. Deze nood bleek o.a. uit een vragenlijstonderzoek bij leraren en logopedisten.

Meer informatie vind je op de FAQ-pagina en op onze onderzoeksposters: VVL 2018, VVL 2019. Een interview in Klasse en een persartikel van De Standaard geven een samenvatting weer. Je kan ook de volgende artikels raadplegen:

  • Noé, M., Leysen, H., Simons, J. & Van Kerckhove, E. (2019). Herken kleuters met risico op latere leesproblemen. Tijdschrift Taal, 10 (15), 14-19.
  • Leysen, H., Noé, M., Van Kerckhove, E., Simons, J. & Geudens, A. (2020). Hoe herkennen en begeleiden logopedisten kinderen met kans op leesproblemen? Logopedie, 33 (6), 30-40.

‘Valpreventie voor risicolezers’ is een PWO-project van de opleiding Logopedie en Audiologie, de Lerarenopleiding en het Expertisecentrum Zorg en Welzijn van Thomas More. Het project liep van september 2017 tot september 2022.

Samenwerkingen

  • De campagneposter en de illustraties werden financieel gesteund door Cera.
  • De illustraties zijn van de hand van Jacques Maes en Lise Braekers (Jacques & Lise).
  • Verschillende instanties steun(d)en bij de bekendmaking van de campagne: De Vlaamse Vereniging voor Logopedisten, Canon Cultuurcel van Departement Onderwijs & Vorming, Stad Antwerpen, de Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie (VVBAD), de vzw Belpaire (i.s.m. het project Liefde voor Taal) en docAtlas.
  • We danken verschillende interne en externe collega’s, betrokkenen uit het werkveld, studenten en medewerkers van Iedereen Leest voor hun input en advies.  
  • We danken onze partner docAtlas voor hun steun en gastvrijheid bij het reviewen van de materialen en om onze materialenbesprekingen in hun werking te integreren.
  • We danken onze collega’s van de opleidingen Logopedie en Audiologie en de Lerarenopleiding, van het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onze leercentra en docAtlas om Fit-voor-Lezen verder te laten doorwerken.

Projectmedewerkers

  • Marjolein Noé, taalkundige en logopedist: Opleiding Logopedie en Audiologie; Expertisecentrum Zorg en Welzijn
  • dr. Joke Simons, schoolpsycholoog: Lerarenopleiding; Expertisecentrum Zorg en Welzijn
  • dr. Heleen Leysen, logopedist: Opleiding Logopedie en Audiologie; Expertisecentrum Zorg en Welzijn
  • Eline Van Kerckhove, logopedist: Opleiding Logopedie en Audiologie
  • dr. Astrid Geudens, taalkundige: Lerarenopleiding; Expertisecentrum Zorg en Welzijn